Istoria Duster Camp
în fotografii

Dacia Duster Camp 2016

Editia 2016 a evenimentului Dacia Duster Camp, ce a avut loc în weekend-ul 8-9 octombrie la Zărnești, a reunit aproape 40 de echipaje venite din toate colțurile țării. După două zile în care partcipanții au înfruntat noroiul de pe circuit, au cutreierat pădurile și s-au duelat contra-cronometru, concluzia nu poate fi decât una: Duster este un fenomen care leagă prietenii și creează bucurii.

Cerul se încăpățânează să rămână plumburiu, ascunzând orice rază a soarelui care ar încerca să dea o speranță de vreme bună. Ploaia cade mărunt de cu seara, astfel că terenul de pe circuitul de motocros de la Zărnești – gazda deja binecunoscută a evenimenutului – devine o clisă alunecoasă pe care, în unele porțiuni, de abia o poți parcurge cu piciorul. Valea pare cufundată într-o amorțire bacoviană, când din perdeaua de apă ce curge monoton răsare silueta unui Duster. Este primul echipaj care ajunge la locul stabilit în programul zilei de sâmbătă. Nici nu parchează bine, că pe drumul forestier ce șerpuiește agale către circuit își mai fac apariția încă trei mașini. Și tot așa, încât parcarea începe încet-încet să se umple. Participanții, se cunosc, în mare, între ei, fiind deja o comunitate sudată, astfel că liniștea de dinainte este acum străpunsă de glumele și saluturile participanților. Fiecare își ia în primire de la organizatori stickerele pentru mașini, printre care și numărul de ordine, în funcție de venirea cronologică. Albe, argintii, bleumarin ori vopsite cu emailuri speciale antizgâriere, cele aproape 40 de Duster s-au aliniat și așteaptă începerea oficială a evenimentului.

Ca de fiecare dată, organizatorii anunță activitățile primei zile și regulile de siguranță, iar oficialii Dacia urează bun-venit tuturor, declarând practic deschisă această nouă ediție Dacia Duster Camp. Ploaia pare că nici nu mai face parte din peisaj, având în vedere entuziasmul și buna dispoziție a participanților, care se împart în două grupe. Una dintre ele va intra pe circuit pentru a pune la lucru transmisia 4×4 prin noroaiele aprige, în vreme ce a doua grupă se încolonează pentru a pleca într-un raid prin munții din spectaculoasa Țara Bârsei. 

La jumătatea zilei, activitățile se inversează, pentru ca toți concurenții să participe la ambele ateliere. Rămânem pentru moment la circuit, acolo unde, unul după altul, concurenții intră în traseul semnalizat, pentru a parcurge o buclă tehnică. S-a ales o rută care solicită îndemânarea șoferilor, în condițiile în care aderența are mult de suferit din cauza noroiului. Cu sistemul 4×4 în modul Lock, sistemul de control al tracțiunii decuplat și modul ECO suprimat (pentru modelele care au acest echipament) mașinile pornesc pe rând în ceea ce pare un fel de dans peste biute și maluri abrupte, prin vaduri pline cunoroi și pe suprafețe cu iarbă alunecoasă. Anvelopele – în marea majoritate echipare standard, dar și câteva AT-uri – colectau cu aplomb noroiul de pe circuit, așa că sarcina șoferilor devenea mai dificilă la abordarea rampelor abrupte. Din fericire, treapta 1 scurtă a transmisiei lui Duster, unghiurile de trecere generoase și îndemânarea (uneori stimulată cu sfaturi de instructorii din echipa tehnică) au fost suficiente pentru ca toate mașinile să parcurgă traseul fără nici un eveniment nedorit. Sau, dacă vreți, singura urmare vizibilă a fost murdărirea cu simț de răspundere a tuturor mașinilor.

În timpul acesta, cealaltă grupă avansa spre înălțimile Țării Bârsei, pe un traseu ce a șerpuit prin pădure, ca mai apoi să ajungă într-o zonă de fânețe, cu o panoramă completă asupra munților din jur. Ploaia a stricat și aici drumul, însă exact cât trebuie pentru o porție de distracție la volanul lui Duster. Caravana a trecut prin zone cu rampe alunecoase, fiind și porțiuni unde s-a trecut individual, cu confirmare prin stație că următoarea mașină poate urma. În fine, la regruparea de dinainte de coborâre s-au făcut și câteva fotografii de grup, numai că o dată cu înălțimea și-a făcut apariția și o ceață destul de deasă, care a acoperit spectaculosul background. Întoarcerea la circuit s-a sincronizat cu încheierea turelor făcute de prima grupă, așa că toată lumea a putut lua, on-location, pranzul. Cu bateriile reîncărcate, cele două grupe au făcut rocada în ceea ce privește activitățile, reunirea făcându-se, de această dată, direct la hotelul din Bran. A fost o primă zi extrem de intensă, care a solicitat resurse și a generat entuziasm. Și asta nu a fost totul. Oficialii Dacia au pregătit și o surpriză de proporții pentru seara respectivă, în fapt o premieră mondială: prezentarea pe viu a versiunii Duster Black Touch.

A doua zi, participanții s-au întors la circuitul de motocross de la Zărnești, unde urma o probă palpitantă de îndemânare contracronometru. De fapt, timpul nu avea un rol primordial, atâta timp cât orice greșeală (lovirea benzilor de delimitare, atingerea vârfurilor de rampă cu caroseria etc.) se penaliza destul de aspru. Aici au fost trei grupe de participanți: feminin, anvelope standard, anvelope AT. Față de ziua precedentă, traseul a fost puțin modificat, incluzând o zonă nouă de slalom, plus o rampă și o coborâre mai abruptă și mai lungă prin noroi. Cu familiile și prietenii pe margine, pe post de susținători, fiecare competitor și-a arătat talentul și stăpânirea de sine, alergând prin
noroiul generos, cu grijă să nu acumuleze penalizări. De altfel, câștigătorii primelor locuri nu au atins nimic, astfel că timpul realizat efectiv nu a fost suplimentat din cauza greșelilor. Însă dincolo de cronometru, cu adevărat spectaculos și demn de laudă au
fost interacțiunea și prietenia dintre participanți. Este o mare familie, iar Duster este liantul acestui fenomen extraordinar, care leagă oameni din toate colțurile țării, fie că sunt la prima participare, ori integraliști. Ca urmare, festivitatea de premiere a fost un moment în care uralele nu au încetat de la început și până la sfârșit. Și, pentru a încheia ediția la fel de spectaculos pe cât a fost desfășurarea ei, s-a mai pus la cale un eveniment în premieră, cel puțin națională. Rând pe rând, mașinile au fost ghidate, parcate la milimetru și aliniate optim pentru a forma cuvântul Duster, vizibil din înaltul cerului. 

Drona care a surprins imagini spectaculoase pe parcursul celor două zile a imortalizat și acest moment care a încheiat Dacia Duster Camp 2016. O ediție în care ploaia a fost învinsă de entuziasmul participanților și noroiul s-a transformat în aliat al distracției. Iar Dacia Duster a legat noi prietenii și a demonstrat a n-a oară că este o mașină polivalentă, un SUV cu valențe mult mai off-road pe cât s-ar putea crede, un model pentru familie, pentru muncă sau pentru evadări în natură, un produs fiabil și de încredere. Impresiilor participanților nu au făcut decât să întărească aceste afirmații, despre un produs excelent, care a scris și scrie în continuare istorie în industria auto.

AUTOPRO.RO
Toate cele mai recente știri și reportaje despre mașini